Ett långsiktigt fokus skapar lönsamhet över tid – ändå låter vi oss styras av kvartalsekonomin. Varför?

[dropcap]P[/dropcap]G Nilsson, en av Stockholms främsta krögare driver välkända institutioner såsom Riche, Sturehof och det nyöppnade Taverna Brillo på Östermalm. I en intervju i DN 23/3 delar han med sig av några av sina främsta tips på hur man skapar en långsiktigt framgångsrik verksamhet. Kärnan i hans budskap handlar om självklarheter såsom ett genuint intresse och engagemang för verksamheten, en närvaro och en långsiktig planering som tar avstamp i att konceptet och inredningen ska hålla i femtio år. Det som gör PG Nilsson intressant är att hans krogar lyckas överleva tidens påfrestningar i en bransch med snabba och hänsynslösa trendförskjutningar. Ett kvitto på att hans filosofi håller är att Sturehof är den krog i Sverige med höst omsättning och alla hans fyra restauranger tvingas dagligen tacka nej till matgäster på grund av att de är ständigt fullbokade.

[dropcap]N[/dropcap]är jag läser intervjun med PG Nilsson slås jag av tanken att hans framgångstips handlar om självklarheter – något som i vår tid har blivit väldigt sällsynt. Många människor saknar idag en inre kompass och förankring i sig själva vilket gör att de blir offer för tillfälliga trender och nycker. Att driva ett företag handlar inte längre om att följa livets rytm och att ta hänsyn till eviga mänskliga behov och sanningar – utom om att tillfredsställa aktieägarnas krav på omedelbar lönsamhet, vilket ibland övergår i ren girighet. Alla som har drivit ett bolag vet att det går upp och ner i takt med livets växlingar. Livet är inte statiskt och inte marknaden heller. Sambanden är komplexa och många gånger svåra att förutse i förväg när det gäller vad som blir lönsamt och inte. Därför behövs en budget och en uthållighet som gör att det går att genomlida svåra tider utan att det behöver leda till drastiska och kortsiktiga beslut. Idag är det kvartalsekonomin som håller ett järngrepp om företagens varande eller icke-varande och de kortsiktiga besluten har blivit regel snarare än undantag. Det tänk som PG Nilsson har när han startat och startar sina företag som bygger på långsiktig framgång finns inte på kartan och upplevs av många som förlegat och otidsenligt. Kanske kommer den nya tiden att lära oss att vissa saker aldrig blir omoderna eftersom de bygger på djupa mänskliga drivkrafter och en visdom om livets villkor som ackumulerats genom århundranden. När allt kommer omkring bygger även företag och affärer på människor och mänskligt samspel och det går inte att frikoppla dem från varandra. I alla kulturer har detta varit en oreflekterad självklarhet ända fram till modernismen och industrisamhällets utveckling, en period i människans historia då människan blev till slav under marknaden, arbetslivets strukturer och tekniken. Detta exploaterande och utarmande förhållningssätt till livet har under det senaste årtiondet övergått i tankar kring det hållbara samhället där långsiktighet och hållbarhet är förutsättningen för såväl vår hälsa som för den omgivande miljön. Ur detta perspektiv framstår PG Nilsson som en väldigt modern entreprenör och företagsledare även om hans synsätt tills alldeles nyligen skulle ha upplevts som förlegat.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.