Handelshögskolan ställer in sig på den nya tiden – artikel i DN.

[dropcap]P[/dropcap]å DN Jobb (2/5) kunde vi läsa en artikel som illustrerar hur arbetslivet och i det här fallet även Handelshögskolan i Stockholm, börjar tona in sig på de värden som kännetecknar den nya tidsåldern som vi klivit in i. På Handelshögskolan som vanligen förknippas med kvartalskapitalism och råa ekonomiska värderingar, har det under senare år skett en attitydförändring bland studenterna som gått i riktning mot ökad betoning på CSR, Corporate Social Responsibility.

[dropcap]C[/dropcap]SR handlar om att företag ska ta ett ökat ansvar för hur de påverkar samhället ur ett ekonomiskt, miljömässigt och socialt perspektiv. Ibland inkluderar man även ett etiskt perspektiv i begreppet. Enligt flera stora internationella undersökningar förväntar sig såväl kunder som anställda världen över att företag ska ta större ansvar i samhället än att bara generera vinst. Det handlar om att bidra till att skapa ett mår hållbart samhälle. Enligt Karin Lövgren, projektledare på Handelshögskolan, har trenden för ökat hållbarhetsfokus i samhället influerat även studenterna på skolan som känner sig nyfikna på och motiverade för att öka kunskapen inom området för att kunna ta med sig denna kompetens ut i företagen när de börjar arbeta. ”Man vill kunna arbeta med hela spektrat säger hon, inte bara mot kvartalsvinster, utan också mera långsiktigt. Det är något som många företag insett att de har mycket att vinna på”. ”Vi talar om en ny affärsmodell avslutar Karin Lövgren där hela företaget formas kring en hållbar idé, med en inbyggd positiv samhällseffekt. ”

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.