“Mer pengar i plånboken ter sig alltmer som en flyktig vinst på en trisslott”

[dropcap]I[/dropcap] en krönika i DN (8/1 2014) skriver Malin Ullgren om att medelklassen inte längre definierar sig utfrån sin konsumtion. Den sydeuropeiska massarbetslösheten och otryggheten ger perspektiv på livet och lär oss att lyckan är tillfällig och att det inte längre finns några trygga och fasta strukturer att förlita sig på i den globala världen. Allt kan förändras imorgon. Malin Ullgren refererar till en tid, i början av 2000-talet då medelklassen i Sverige, liksom i Tyskland och i flera andra europeiska länder fokuserade på hemmet, på inredning och konsumtion som ett sätt att bygga en trygg bastion mot allehanda former av otrygghet i tillvaron och att skapa sig en identitet som handlar om att vara lyckad. Genom att skapa ett vackert hem och satsa på estetiken kunde man intala sig själv och andra att livet var gott att leva och därmed framkalla en känsla av trygghet och harmoni. Liknande fenomen präglade det tidiga 1800-talet, en tid då precis som nu, nationalistiska strömningar och konflikter pyste under ytan. Under de senaste åren menar Malin Ullgren att medelklassens fokus har förändrats, att vi helt enkelt har inrett färdigt och att mer konsumtion och fokus på det estetiska i hemmet inte längre lockar. “Medelklassen vrider sig av olust inför skattesänkningar som betyder mindre pengar till det gemensamma, skriver hon. Kanske är det så att medelklassen inte längre vill definieras genom sin konsumtion, inte längre med samma eftertryck kommer att söka sin identitet genom det enskilda hemmet, inte av ombytlighet, inte ett “förut brukade jag handla marockanskt kakel på söndagarna, nu åker jag helst till Kärrtorp och demonstrerar mot rasism”.

[dropcap]D[/dropcap]en våldsamma internationella, ekonomiska krisen har helt enkelt skapat ett medvetande om otryggheten som innebär en insikt om att detta inte bara är en angelägenhet för sydeuropa. I vår egen sfär tampas vi med en kris i skollan, förlossningsvården, äldreomsorgen o.s.v. o.s.v., brister i välfärdssamhället som brutalt gör Medelklassen medveten om att de helt enkelt inte längre “sitt på det torra”. Det är just denna insikt som Malin Ullgren anser gör att medelklassen inte tilltalas av skattesänkningar som en väg ut ut krisen i vårt samhälle som handlar om en otrygghet som inte i alla lägen kan lösas med hjälp av egna initativ, eget ansvar och egna pengar. En underliggande dimension i denna politiska debatt som inte lyfts fram i krönikan, handlar om att vårt välfärdssamhälle medfört att medelklassens värderingar har förskjutits från det materiella till värden som handlar om det hållbara samhället och det hållbara livet. Detta är de kännetecknande drivkrafter som präglar The Cultural Creatives, den allt växande grupp av människor i västvärlden som vill förändra samhället inifrån för att återknyta till en del av de mellanmänskliga och andliga värden som gått förlorade i industrisamhället. Jag skulle tro att det är kombinationen av den relativa känslan av otrygghet i en värld som befinner sig i gungning samt medvetenheten om problemen i vårt eget land och i vår omvärld som föder fram andra värderingar och drivkrafter hos den breda medelklassen. Detta är ingen politisk fråga, utan en fråga som handlar om människans existentiella behov och utveckling där frihet och ansvar är två dimensioner av samma skala.

Läs hela artikeln här->

 

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.