Så får du kul på jobbet

[dropcap]L[/dropcap]ämna datorn en stund och prata med dina kolleger, fira allt som går att fira och ordna ett kul hatt-party. Det är Sabine Storms, från apptillverkaren Ustwo:s, bästa tips till den som vill ha roligt på jobbet (DN 7/2). Nedan följer hennes guide tillarbetsglädje:

  1. Våga ha skoj. Det är viktigt att skapa möjligheter för att ha kul på jobbet. Man måste vara ”redo för skoj” och våga släppa loss det inre roliga jaget när tillfälle ges.
  2. Prata med dina kolleger och lämna datorn. Det kan hända oväntade saker om man går ifrån datorn en liten stund och hänger med kollegerna.
  3. Gör roliga produkter. Försök hitta humor och värme i det du gör. Det är i alla fall vår vision. Kul handlar inte bara om att skratta. Det handlar också om vad man kommunicerar, både externt och internt.
  4. Ta varje chans att fira. På de flesta företag finns alla möjligheter att fira. Det kan vara milstolpar, ­releaser, nya medarbetare och så vidare. Smått eller stort spelar ingen roll, det viktigaste är att samlas kring positiva saker. Man kan fira med en överraskningsfest eller ett lunchdisko.
  5. Ordna ett ”kul hatt-party” och dansa på sätt som du aldrig har dansat förut. Det livar upp stämningen och binder folk samman. Jag tror faktisk att roliga hattar och lite dans kan skapa fred och lycka på jorden.

[dropcap]D[/dropcap]en forskning kring lekens och glädjens betydelse för framgång och prestation som kommer nu är ett utmärkt exempel på människans inre drivkraft att vara i takt med tiden och att vilja föra utvecklingen framåt. Vi lämnar nu industrisamhället och det löpande bandet bakom oss och lever i en tid och i en framtid som handlar om att vara kreativ, att hitta vägar för ett gott liv där arbetet är en del av livet och inte det som man offrar sitt liv för. Dagens arbetsplatser kännetecknas av stress,resultatfokus och ett ständigt görande där tid för reflektion, kravlös samvaro och interaktion mellan kollegor och förutsättningar för arbetsglädje och innovation saknas.

[dropcap]S[/dropcap]trukturerna i arbetslivet har blivit omoderna och speglar en förlegad tid och vi kan konstatera att det är dags för ett helt nytt synsätt och ett helt nytt grepp om vad som behövs för att uppnå framgång och produktivitet för företagen.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.