Spotify – ett företag som bygger på den nya tidens värderingar

[dropcap]J[/dropcap]ag och Daniel ”bettade” på att nu kommer ett skifte från ägande till access. Alltså: “Från att äga musiken till att bara kunna lyssna på den när man vill” säger Martin Lorentzon, grundare till Spotify i DN (15/6).

Denna, kan det tyckas, parentes i berättelsen om hur Spotify som erövrat världen och förändrat vårt sätt att förhålla oss till och lyssna på musik i grunden, blev till är i själva verket ett uttryck för sann entreprenörsanda. Entreprenörer är före sin tid, nyfikna och medvetna och ligger i [pullquote align=”right”]Entreprenörer är före sin tid. De är nyfikna och medvetna och ligger i framkanten av stora, omvälvande förändringar som den stora massan ännu inte har förstått.[/pullquote]framkanten av stora, omvälvande förändringar som den stora massan ännu inte har förstått. Den nya värdegrund som vår nya, mer holistiska tidsålder för med sig och som jag skrivit mycket om här på bloggen, bygger på hållbarhet i olika former. Det är ett faktum att våra konsumtionsvanor måste förändras radikalt om vi inte ska driva planeten till sin egen undergång och vi behöver därför finna nya lösningar som bygger på konsumtion utan att äga för att spara på jordens resurser.
I tidigare inlägg har jag belyst alltifrån hur vi börjar skala ner för att bo mindre, hur intresset för kollektiva boendeformer ökat, hur vi lånar eller hyr kläder istället för att köpa nytt. m.m. Spotify är ett led i denna grundläggande värdeförändring som fångat den stora massans behov av att fortsätta ha tillgång till all slags musik när som helst på dygnet frikopplat från behovet av att äga musiken i form av CD skivor och annat. Det är företagsidéer som ligger i linje med marknadens kollektiva behov som erövrar världen.

[dropcap]I[/dropcap]KEA byggde på insikten om att miljoner människor världen över behövde praktiska och billiga lösningar för att kunna inreda bekväma och vackra hem. H&M insåg att människor blivit intresserade av mode och ville följa med i trendutvecklingen, vilket skapade behov av billiga och trendiga kläder för kvinnor, män och barn. Spotify har sannolikt en liknande potential och bör lyftas fram som ett exempel på hållbarhetstänk för att inspirera och vägleda människor till nya konsumtionsvanor som blir till gagn även för planetens och mänsklighetens överlevnad.

Trevlig Midsommar!

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.